Jag har ju utlovat en liten utförligare beskrivning av vad vi gjorde för några veckor sedan i Hong Kong, och vad passar väl inte bättre en grå och regnig dag som denna när jag känner mig riktigt plugg-seg än att göra slag i saken och lägga upp lite fina bilder.
 
Första dagen i Hong Kong tänkte vi avklara den enda turistattraktionen vi fått tipsaf om från bekanta som varit i Hong Kong - att åka upp med en tram på ett berg för att få utsikt över staden. Tåget var dock stängt just den dagen så vi tog en sväng till Hong Kong Park och roade oss med rödkindade vattensköldpaddor, vattenfall, orkidéutställning, trapp-vattenfall samt en gratis fågelpark i parken. 
 
 
 
 
 
 
På kvällen läste vi oss till att det bästa stället att beundra Hong Kongs spektakulära ljusshow "Symphony of Lights" var vid Avenue of stars och vi bänkade oss för showen strax före kl 20. Visst var Hong Kongs skyline vacker, men vi hade nog lite för höga förväntningar på själva showen och tyckte inte de blinkande byggnaderna var så imponerande som de skulle kunnat vara om de involverat ännu fler byggnader och fått dem att blinka i takt till musiken. 
 
 
 
 
Desto mer imponerande blev vi av skybaren AquaBar där de hade riktigt bra drinkar till rimliga priser och dessutom serverade utsökta snacks och kanapéer till drinkarna!
 
 
 
De resterande dagarna spenderades mestadels på shopping, drink-drickande samt utflykten upp på berget aom aldrig blev av första dagen. Höjdpunkten av allt var drinkarna på Ozone Bar, världens högsta bar, belägen på 118e våningen 484 möh. De var visserligen något pricy (ca 150 kr för en drink) men det var de absolut godaste drinkarna jag någonsin smakat och väl värt pengarna, särskilt om man även räknar in utsikten. Jag drack en drink med chili-infuserad tequila och passionsfrukt och i Gabriels drink var det bland annat vodka, hallon och basilikaskum. 
 
 
 
Jag är ledsen för den dåliga kvalitén framför allt på sista bilden, men notera att jag finns med på den! Och ja, jag har halsduk på mig för det var öppet tak och i Hong Kong är det minsann ingen KL-värme!

1 kommentarer

pappa

03 Apr 2014 21:49

Skall jag vara riktigt ärlig tycker jag att Silver-Eared Mesia är betydligt vackrare än Symphony of Lights. Man blir glad när man ser den här färgglada pippin. Det kanske beror på att den tillhör familjen fnittertrastar.

Svar: Haha, det var vi inte medvetna om. Kul att du gillar vår Leiothrix argentauris. :D
Linn Antberg

Kommentera

Publiceras ej