Nu är det jul nästan överallt här och vi har fått upp julgran och dekorationer i lägenheten. Under några kvällar har vi passat på att njuta av stämningen från julmusik, pepparkaksdoft och ett mysigt ljus från granen. Det gäller ju att passa på eftersom Gabriel inte ska vara hemma så mycket nu innan jul. 
 
När det gäller pepparkakorna så var det blandade känslor. För det första så var degen (inköpt på IKEA) eller vårt bakbord inte det bästa eftersom pepparkakorna fastnade totalt och det var helt enkelt omöjligt att lägga älgarna och ekorrarna på plåten utan att de tappade hälften av sina lemmar och blev fullständigt deformerade. Men den briljanta uppfinningen bakplåtspappret löste det problemet genom att vi kavlade ut degen direkt på pappret istället så man slipper flytta kakorna. Tyvärr tappade nästan alla älgar benen efter att dem gräddats ändå. Men nu till det positiva i kråksången, att min kristyr fick perfekt konsistens och stelnade alldeles lagom snabbt på pepparkakorna. Det var verkligen en fröjd att garnera dem! Det kändes som att jag hade kunnat stå där i hur många timmar som helst med min glasyr och mina pepparkakor. Nästa år kanske jag ska köpa färdiga pepparkakor och bara satsa på kristyren!
 
 
 
 
Såhär ser juledkorationerna ut just nu på St Marys:
 
 
 
När jag ändå är inne på temat jul får jag passa på att visa årets dekorationer på köpcentren Pavilion och Avneue K. Särskilt det rosa tomte-temat på Avenue K vet jag flera som gillar skarpt.
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

MM

25 Nov 2014 16:15

Duktiga ni! Har slutat baka pepparkakor sedan den julen då alla gubbar o gummor blev lemlästade redan innan ugnen. Vad mysigt ni har det, både i lägenheten o på stan.Vi har dagsljus 9.00-15.00 i bästa fall. Kram

Svar: Det är korta dagar i Sverige såhär års, ni får se tillbaka på era semesterbilder härifrån och alla de fantastiska solnedgångar vi hade på Bali och Flores! Kram
Linn Antberg

DSGAP

26 Nov 2014 19:15

Härliga bilder på julstämning i KL. Jag vet inte riktigt vad som gick snett med era pepparkaksälgar men vill ändå rekommendera utformning av pepparkakor utan mall i metall. Hur skall man annars utforma en komodovaran eller gultofskakadua ? Rätt fint här hemma också med start av ljusutställningen Vinterljus i helgen. Den pågår ända fram till januari så vi kanske kan erbjuda KL-bor en titt.

Svar: Ja ljusitställningen brukar vara trevlig, den tittar vi gärna på när vi kommer hem! Jag ser även oerhört mycket fram emot att se dina pepparkaksvaraner och pepparkaksgultofskakaduor. :D
Linn Antberg

Kommentera

Publiceras ej