Jag har just påbörjat min andra vecka som volontär vid MWSRP (Maldivian Whale Shark Research Programme) och vill gärna dela med mig av mina upplevelser. Jag tänkte därför skriva några inlägg om livet på Maldiverna, valhajar, forskning om dem och livet som volontär. MWSRP startade sin forskning om valhajar här på Maldiverna redan 2006, men voluntärverksamheten är bara några år gammal. Sedan de startade har de dokumenterat över 3000 observationer av valhajar och identifierat mer än 200 valhajar som återkommer med jämna mellanrum. Mer om valhajar och forskning i kommande inlägg.
 
MWSRP håller till på ön Dhigurah i South Ari Atoll. Hit tar man sig via ett flyg från Maldivernas huvudstad Male till ön Mamagilli och därifrån är det en halvtimmes båtresa till Dhigurah. Här är några foton av ön vi bor på som jag tog ifrån en sightseeingtur med ett sjöflygplan (sånt som lyfter och landar på vatten!) som vi fick åka på idag!
 
 
 
 
Ön har ungefär 800 invånare som livnär sig antingen på fiske eller turister (likt resten av Maldiverna). Det finns ett litet sjukhus, polisstation, skola, apotek och några små butiker. Alla är mycket snälla och vänliga och många talar väldigt bra engelska. Eftersom Maldiverna är ett muslimskt land får man dock anpassa klädstil (täcka axlar och ner till knäna) även på stranden, och det finns till exempel heller ingen alkohol nånstans.
 
Varje morgon går vi volontärer från TME guesthouse där vi bor genom hela byn till hamnen för att ta båten ut och spana efter valhajar. Här är några bilder från byn:
 
 
 
 
Eftersom ön är max 200m bred kan man se havet åt båda håll på alla tvärgator. Byn täcker endast kanske en fjärdedel av den långsmala ön, resten är djungel i vilken varje familj har märkt upp ”sina” kokosnötpalmer som de besöker med jämna mellanrum och använder för att tillverka diverse saker till hemmen samt äta nötterna:
 
'
 
 
De gamla husen i byn är gjorda av döda koraller som flutit upp på stranden, även murbruket emellan är av mald korall:
 
 
I nästa inlägg berättar jag mer om hur en dag som voluntär ser ut.

6 kommentarer

MM

23 Mar 2015 21:21

Vilka vackra bilder. Tänk, så små öar så långt ut till havs. Känner sig folket inte lite isolerat? Må så gott! MM

Svar: Tror folket är rätt nöjda med livet här. Det går även färjor till närliggande öar.
Linn Antberg

mamma

24 Mar 2015 14:57

Så fantastiskt vackert och vilket annorlunda liv :) stor kram!

Pappa

24 Mar 2015 17:17

På land skulle man nog känna sig lite instängd. Jag antar man inte har någon stor tidvattenskillnad för då kan bredden 200 m snabbt bli betydligt mindre. Är all vegetation odling eller finns det någon vild flora. Inga bilar alls ???

Svar: Endel tidvattrn ändå faktiskt och nästan bara vild vegetation! Det enda i djurväg som finns på ön är stora fruktfladdermöss och en massa små ödlor. Alla palmer har jag inte artbestämt...
Linn Antberg

Anonym

24 Mar 2015 20:59

Wow, vilket vatten!! Kul att läsa om hur du har det :)

Fellan

24 Mar 2015 20:59

Det där sista var från mig :p

mormor

25 Mar 2015 10:17

Vilken fantastisk ö. Helt fridfullt. Så roligt att du rapporterar. Hur hotad är ön av stigade havsvattennivå? Ser fram mot mer.Kram

Svar: Jag vet inte hur närliggande hotet är, men med tanke på att hela Maldivernas högsta punkt är tre meter så löper nog landet ganska stor risk....
Linn Antberg

Kommentera

Publiceras ej