Att fixa middag till 12 pesoner hör inte till vanligheterna för mig. Men i tisdags lyckades jag (med hjälp av Ulrika) med denna bedrift. Här kommer några snabba tips för liknande tillfällen:
- Handla dagen innan på en bra mataffär där du vet att allt du behöver finns. (Inte helt lätt i KL då det ofta är många saker som är out-of-stock längre perioder). Jag handlade på Jaya Grocer på Intermark, mycket finare och roligare att handla där än på Isetan och Mercato där jag annars brukar handla.
- Minska ner på porslinsanvändning (om man inte har diskmaskin) genom att skippa förrätt som måste serveras på tallrik, blanda till fördrinken direkt i vinglasen samt servera efterrätten i plastglas. Riktig höjdare, så värt det när man ska stå och diska dagen efter.
- Ha ett bildspel med senaste semesterbilderna igång på tv:n så att gästerna kan roa sig själva medans man förbereder maten. 
- För en färgglad middag - dekorera hej vilt med ätbara blommor.
 
På menyn stod crudité med fransk dipp och hemgjort knäckebröd till förrätt, två sorters lasagne till huvudrätt och kladdkake-marängsuisse till efterrätt (varför välja när man kan mixa ihop två goda efterrätter?). 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

MM

12 Apr 2015 10:17

Så fint serverat, gästerna blev väl imponerade. Nu fick de säkert en massa idéer. Hade gärna varit med om detta. Åker till Lund o Skåne om 1timme. Tips: gör en bok av din blogg. Vilket minne! Kram

Svar: Jag har faktiskt funderat på att göra en bok av bloggen, väldigt kul att ha!Hoppas du haft en bra vecka i Skåne! Kram
Linn Antberg

Kommentera

Publiceras ej