På vår gata Jalan Tengah är det marknad varje fredag lunch och där kan man hitta de vanliga marknadsgrejerna såsom barnkläder, väskor, plånböcker, billiga kläder och sjalar, men det allra bästa är frukten! Nu är det mangosäsong här och det är underbart att gå ner på gatan och köpa sig några kilo för nästan inga pengar alls.
 
 
Vid halv-2-tiden har det lugnat ner sig lite och värsta folksamlingen och lunchrusningen är över.
 
Fruktkillen tyckte nog synd om mig som inte prutade nånting så jag fick mina två kilo för 7RM (ca 16 kronor) ändå.

6 kommentarer

pappa

18 Apr 2015 07:03

Vad är det som gör att mangon mognar just nu i ett land med nästan samma temperatur året om ???

hälsningar från en som nästan blev bestulen på sin kamera på Jalan Tengan

mamma

18 Apr 2015 08:13

På ICA kostar EN mango tjugo spänn :(

Svar: Jag kanske får köpa med mig lite mango när jag kommer hem i juni då. :)
Linn Antberg

mormor

18 Apr 2015 14:41

Det var som vi trodde i januari. Mangon har säsong! Nu vet jag när man skall åka till Malaysia. Mn jag hade det fantastiskt bra ändå. Kram

MM

18 Apr 2015 18:14

Mango är ju så gott!

pappa

19 Apr 2015 11:44

Det som styr mangons blomning i ett subtropiskt klimat är att det finns markerade torrperioder i odlingsområdet. I Sydostasien är mangoträden införda från Indien på 500-talet och här är den normala skördeperioden mellan maj till september med kulmen i juni/juli. Att det redan nu säljs en del mango beror på att det finns ett stort antal kloner varav några är tidiga. ( enligt flera hyfsat tillförlitliga källor )

Svar: Tack för informationen, spännande att se om det stämmer och det finns like mycket mango sen i sommar!
Linn Antberg

Fellan

09 May 2015 23:48

Är du säker på att det där är mango?! Det ser ju ut som potatis...

Kommentera

Publiceras ej