Förra helgen spenderade vi i Myanmars före detta huvudstad Yangon och här kommer en sammanfattning av hur vi upplevde denna stad. På fredagmorgonen landade jag och mötte upp Gabriel på hans hotell, och senare på fredag eftermiddag mötte vi även upp Sara och Martin som då varit och rest runt i Myanmar i en vecka. Med hjälp av deras berättelser och våra egna upplevelser under helgen känns det som att vi på denna korta tid ändå kunnat bilda oss en liten uppfattning om landet.

Myanmar är framför allt känt för sina många Pagodor (tempel) och även i Yangon fanns det flera sådana i olika storlekar. De gör sig bäst i soluppgång eller solnedgång, och därför var vi uppe tidigt på lördagmorgonen för att besöka Shwedagon Pagoda - den gyllene Pagoden. Tack och lov tog vi en taxi och följde inte hotellpersonalens råd att ta en promenad dit strax innan soluppgången vilket endast skulle ta en kvart - om man springer. (Vem kattsingen anger avstånd i springtid?)

Pagodan som har anor ända från 2500 år tillbaka är täckt av ett tunt lager guld och en massa ädelstenar som glittrade vackert i soluppgången. Efter att sedan ha intagit en stadig frukost på hotellet begav vi oss ut för att köra sightseeing Yangon runt. Vi hoppade på deras circle line tåg som folk pendlar med till olika delar av staden, vilket var en upplevelse i sig eftersom tåget kändes typ ett sekel gammalt och vi skumpade fram i den fantastiska maxfarten av 17 km/h.

Efter en timmes skumpande och en tredjedel av varvet hoppade vi av och tittade på några pagodor samt en liggande Buddha.

Framåt eftermiddagen kom vi i lagom tid för att beundra ytterligare en Pagoda i solnedgången. Denna är unik på så sätt att den är ihålig och man kan gå in i den. Därinne var allting väldigt guldigt och man kunde inspektera några heliga hårstrån från Buddha.

På kvällen besökte vi Yangons Skybistro högst upp i ett av de få höghusen i staden, och 20 våningar upp förväntade vi oss en fantastisk utsikt över staden. Något besvikna insåg vi att elektricitet och ljus på kvällen nog inte är så utbrett i Myanmar, då utsikten var ganska mörk. Nästan det enda som syntes var den gyllene Pagoden som faktiskt var upplyst på kvällen.

Några korta pros and cons med Yangon. Som så många andra städer är trafiken ett irriterande problem och det är bilköer nästan jämt. Till skillnad från till exempel Ho Chi Minh ser man dock inga motorcyklar eftersom de är förbjudna i staden. Jag vet inte om det gör trafiksituationen bättre eller sämre. På plussidan är de trevliga människorna i Myanmar, de var otroligt vänliga och hjälpsamma. Många talar i alla fall en hjälplig engelska och inte nån försökte lura oss på pengar. Även maten var fantastiskt god! På bästa restaurangen Shan Yoe Yar åt vi spännande rätter som till exempel mixad bananknopp.