Resan till Perhentian Islands från Kuala Lumpur inkluderar 1h taxi, 1h flyg, 1h taxi samt en dryg halvtimmes båttur, men är helt klart värt mödan för att få spendera några dagar i turkosblått vatten bland hajar och sköldpaddor. Tyvärr kan jag inte låta bilderna tala för sig själva eftersom NÅGON (nämner inga namn för han är själv redan väldigt besviken över det) glömde sin vattentäta actionkamera hemma i KL och min lilla kamerapåse inte tar de allra bästa bilderna under vattnet. Så jag får försöka beskriva våra upplevelser i ord och sen visa mina knapphändiga bilder.
 
Under två heldagar på ön hann vi med två snorkelturer till totalt 6 olika ställen, en djungelpromenad, lite eget letande av sköldpaddor samt en massa slappande på stranden och milkshake-sippande. De två roligaste mötena var med hajarna vid shark point (black tipped reef shark) och de enorma gröna sköldpaddorna. Det visade sig att vårt resort (Perhentian Island Resort) låg precis vid Turtle Bay vilket betydde att jag spenderade sista dagen omrkingsnorklandes vid vår strand på jakt efter "egna" sköldpaddor där inga andra vilt sparkandes snorkelturister trängdes. Vårt rum var väldigt fint och hotellet låg som sagt perfekt, det enda som lämnade övrigt att önska var maten som var rätt trist och därför behövde kompletteras med ett antal milkshakes om dagen. :)
 
Under vår lilla djungelpromenad såg vi inte många djur, de roligaste var typ myr-motortrafikleder... däremot såg vi många apor (dusky leaf monkeys) och *världens störtsa j-a ödla*-ödlor (nån typ av varaner) precis i närheten av vår resort. 
På hemvägen blev vi kompis med Kennedy som hade ca 28*10 kusiner utspridda över hela Malaysia, de hade släktträff allihopa en gång om året för att uppdatera sig om vem som gift sig, fått barn etc. Han fixade en bra deal så att vår taxichaffis först väntade när vi åt middag på en restaurang och sen ytterligare 1,5 timmar när vi gick o shoppade på ett shoppingcenter i Kota Bharu (staden man flyger till som ligger närmast Perhentian). 
Helgens bilder:
 
 

2 kommentarer

MM

25 Jun 2013 12:54

Synd med kameran men ni får väl återvända dit o då ta med kameran. Kul att ni hinner med lite weekendresor. Läste om smog i KL, känner ni av den? Ses snart.

F

25 Jun 2013 15:46

Får härliga flashbacks när jag ser dessa bilder!! Kul även att höra att mitt myntade uttryck om ödlorna fortfarande sitter kvar :-) (även om det var Tioman-ödlorna vi kallade så, men jag gissar att de är ganska lika!)

Kommentera

Publiceras ej